ISU
KEPERIHATINAN/ FOKUS KAJIAN
Pendidikan
prasekolah semakin dititikberatkan. Masalah yang sering berlaku dalam
kalangan murid prasekolah ialah lemah dalam menguasai kemahiran
menulis. Kelemahan lain yang dihadapi ialah mengeja dan membaca.
Kegagalan murid menguasai kemahiran menulis akan memberi kesan kepada
perkembangan kanak-kanak secara menyeluruh.
Masalah yang sering
dihadapi murid prasekolah pada peringkat awal ialah mengenal dan
menulis huruf dengan betul. Murid prasekolah yang kurang daya
pengecaman akan menghadapi masalah mengenal huruf. Kajian ini
berfokus kepada murid prasekolah yang menghadapi masalah mengenal
dan menulis huruf dengan betul. Masalah yang dihadapi oleh guru
mungkin kaedah pengajaran kurang berkesan.
Berdasarkan Dokumen
Standard Kurikulum Prasekolah (KSPK) yang diterbitkan oleh Bahagian
Pembangunan Kurikulum, Kementerian Pelajaran Malaysia, pihak
kementerian telah mensasarkan fokus untuk memastikan murid-murid
prasekolah dapat mengenal huruf A-Z sebagai asas utama dalam mata
pelajaran Bahasa Malaysia.
Pada peringkat ini,
murid-murid dibimbing untuk mengenal bentuk dan bunyi setiap huruf
serta dapat menyusun huruf-huruf tersebut menjadi suku kata. Namun
demikian, tahap penguasaan setiap murid adalah berbeza menyebabkan
ada murid yang tidak dapat mengenalpasti bentuk dan huruf dengan
betul, apatah lagi menghasilkan satu bentuk suku kata. Terdapat
beberapa faktor yang boleh menyebabkan berlakunya masalah seumpama
ini. Selain daripada kemampuan menguasai P&P dengan baik, masalah
ini juga berkaitan dengan disleksia. Menurut Drake (1989), masalah
disleksia dirujuk kepada ciri, antaranya : kesukaran belajar
berbahasa, ketidakseimbangan dan kebolehan intelektual, tidak lancar
membaca sesuatu bahan bercetak, tidak dapat menulis dengan lancar dan
tepat (kesukaran meniru tulisan dari papan hitam atau buku), dan
tumpuan yang terhad (pengamatan visual).
Justeru,
kajian ini telah dijalankan untuk mengenalpasti cara terbaik untuk
membantu Mohd Ashrull menulis huruf dengan betul. Kajian ini
menggunakan teknik “Cilik Cerdik” dan telah diuji sesuai dengan
tahap penguasaan murid tersebut.
INTERPRETASI
DATA
Hasil
daripada ujian pasca dan ujian pra yang dijalankan , didapati
terdapat perbezaan yang ketara. Hal ini menunjukkan hasil yang amat
memuaskan di mana murid dapat menulis huruf dengan betul walaupun
pada awalnya dia mengalami masalah tidak boleh mengecam huruf
mengikut arah yang betul. Berdasarkan teknik yang diperkenalkan ini,
didapati Mohd Ashrull dapat mengingat dan memahami serta dapat
mengaplikasikan pengetahuannya dengan lebih tepat dan berkesan. Kini,
Mohd Ashrull tidak lagi menghadapi masalah untuk menulis huruf
dengan cara yang betul.
No comments:
Post a Comment