Wednesday 21 November 2012

KAJIAN TINDAKAN



ISU KEPERIHATINAN/ FOKUS KAJIAN
                     
Pendidikan prasekolah semakin dititikberatkan. Masalah yang sering berlaku dalam kalangan murid prasekolah ialah lemah dalam menguasai kemahiran menulis. Kelemahan lain yang dihadapi ialah mengeja dan membaca. Kegagalan murid menguasai kemahiran menulis akan memberi kesan kepada perkembangan kanak-kanak secara menyeluruh.
Masalah yang sering dihadapi murid prasekolah pada peringkat awal ialah mengenal dan menulis huruf dengan betul. Murid prasekolah yang kurang daya pengecaman akan menghadapi masalah mengenal huruf. Kajian ini berfokus kepada murid prasekolah yang menghadapi masalah mengenal dan menulis huruf dengan betul. Masalah yang dihadapi oleh guru mungkin kaedah pengajaran kurang berkesan.
Berdasarkan Dokumen Standard Kurikulum Prasekolah (KSPK) yang diterbitkan oleh Bahagian Pembangunan Kurikulum, Kementerian Pelajaran Malaysia, pihak kementerian telah mensasarkan fokus untuk memastikan murid-murid prasekolah dapat mengenal huruf A-Z sebagai asas utama dalam mata pelajaran Bahasa Malaysia.
Pada peringkat ini, murid-murid dibimbing untuk mengenal bentuk dan bunyi setiap huruf serta dapat menyusun huruf-huruf tersebut menjadi suku kata. Namun demikian, tahap penguasaan setiap murid adalah berbeza menyebabkan ada murid yang tidak dapat mengenalpasti bentuk dan huruf dengan betul, apatah lagi menghasilkan satu bentuk suku kata. Terdapat beberapa faktor yang boleh menyebabkan berlakunya masalah seumpama ini. Selain daripada kemampuan menguasai P&P dengan baik, masalah ini juga berkaitan dengan disleksia. Menurut Drake (1989), masalah disleksia dirujuk kepada ciri, antaranya : kesukaran belajar berbahasa, ketidakseimbangan dan kebolehan intelektual, tidak lancar membaca sesuatu bahan bercetak, tidak dapat menulis dengan lancar dan tepat (kesukaran meniru tulisan dari papan hitam atau buku), dan tumpuan yang terhad (pengamatan visual).
Justeru, kajian ini telah dijalankan untuk mengenalpasti cara terbaik untuk membantu Mohd Ashrull menulis huruf dengan betul. Kajian ini menggunakan teknik “Cilik Cerdik” dan telah diuji sesuai dengan tahap penguasaan murid tersebut.


INTERPRETASI DATA
Hasil daripada ujian pasca dan ujian pra yang dijalankan , didapati terdapat perbezaan yang ketara. Hal ini menunjukkan hasil yang amat memuaskan di mana murid dapat menulis huruf dengan betul walaupun pada awalnya dia mengalami masalah tidak boleh mengecam huruf mengikut arah yang betul. Berdasarkan teknik yang diperkenalkan ini, didapati Mohd Ashrull dapat mengingat dan memahami serta dapat mengaplikasikan pengetahuannya dengan lebih tepat dan berkesan. Kini, Mohd Ashrull tidak lagi menghadapi masalah untuk menulis huruf dengan cara yang betul.

No comments:

Post a Comment